Kto si nepotrpí, aby popri dejovej línii do seba zapadali udalosti aj logicky a chronologicky a to nielen pár sekúnd pred a po tom, čo sa práve odohrali, toho hádam tento film pobaví. Mňa teda nepobavil ani náhodou. Páčili sa mi síce vizualizácie Yorktownu, aj zrýchlené zábery stavby nového Enterprise, ale to bolo asi tak všetko. Nad zvyškom filmu som len neveriacky krútil hlavou a začal som z toho pre seba vyvodzovať dôsledky. Myslím, že som už definitívne zanevrel na tento žáner – zlepeninu akcie, dobrodružnosti a komediálnosti v jednom. Chýba mi tu totiž čosi, čo vyžaduje iný žáner a to dráma. Aspoň tá malá štipka dôveryhodnosti a reálnosti. Čosi, čomu by som mohol aspoň na chvíľu uveriť, že to tak môže byť, že sa to tak môže odohrať alebo sa odohralo. Tento žáner, ktorý určite má prvky aj SCI-FI a ten jediný ma svojím spôsobom potešil, je skôr kinematografickou fantastikou – CIN-FI. Pretože tu akoby tvorcovia experimentovali vôbec s tým, ako robiť film a pritom by nerobili nové umenie. Akcia, humor a napätie je prvoradé, všetko ostatné – morálka, logika, technológia, politika, zdravý rozum či samotné dialógy, všetko sa tomu musí podriadiť. A to je už na mňa prisilná káva.
Prvá vec, ktorá mi udrela do očí bola relatívna morálka. Filmu nevadí, že Federácia na pomoc neoverenej identite pošle elitnú Enterprise, ale keď chce pomoc jedna snaživá baba, ktorá už preukázala lojalitu ku Kirkovi a navyše má „zmluvu“ so Scottym, tak ju nechajú ísť akoby o nič nešlo, až kým si to akože nerozmyslia. Na čo potom bola tam tá scéna? Jedine na to, aby bola vyvolaná ilúzia, že Kirkova posádka má aj viac možností. Nemá. Scenár je tak lineárny, že zavše naráža do elementárnych mantinelov, lebo je neschopný sa v tej svojej linearite aspoň trochu ohnúť.
No a potom kopec technologických vecí, ktoré mi spôsobovali mrznutie mysle, pre ktoré som jednoducho nemohol sledovať film bez prerušení. Tak napríklad transportér perfektne fungoval v hlbokom kaňone odkiaľ transportovali doktorka McCoya a Spocka, ale medzi plytkými horami, kde bola osada Kralla už nie? To zaváhanie bolo azda len preto, aby sa za Krallom museli vydať osobne, inak by scenár zjavne skolaboval. Možno som síce nestihol sledovať všetky ich geniálne nápady, ktorými všetci len tak sršali, ale ťažko som zavše rozlišoval medzi vtipom a nápadom. Iný príklad. Je až neuveriteľné aký odolný Enterprise je, keď sa do jeho plášťa zapichnú desiatky Krallových útočných plavidiel a aj potom stále dobre tesnia vo vzduchoprázdnom vesmíre. O zvuku šíriacom sa vo vesmíre ani nehovorím. Zvuk sa tu podobá skôr plavbe ponorky na dne oceánu. Okrem toho som tam zachytil aj iné chyby, ktoré z filmu nerobia len slabý film ale aj odfláknutý. Neviem, som naozaj z toho zmätený a druhú šancu tomu dávať rozhodne nebudem.
Star Trek ma už dávnejšie irituje tým, ako vykresľuje mimozemské civilizácie. Každý nový druh je len vecou deformácie hlavy. Rovnaká fyziognómia, teda okrem hlavy, rovnaká logika ako majú ľudia. Každá civilizácia má politiku, túžbu po moci a vojne, každý dýcha vzduch a každý hovorí po anglicky. To sa hádam ani nedá komentovať. V tomto smere mi Star Trek pripadá strašne zaostalou SCI-FI sériou.
Čerešničkou na torte bola zničujúca zbraň ľudskej civilizácie použitá na obranu proti Krallovi – Sabotage od Beastie Boys. Film je ale kategorizovaný ako PG-13, takže aspoň toho je realistické a preto by som ho starším ani neodporúčal. Keby som si MPAA rating tohto filmu pozrel skôr, mohol som si ušetriť jeden smutný zážitok.